Fotograaf: Team Jan Eef

Ik geef om de Jan Eef

‘Het was alsof de buurt zei: dit is de druppel. Nu nemen wij het heft in handen’

Gerard Hund

Fred Hund, die samen met zijn broer en zus al 50 jaar een juwelierszaak runde in de Jan Eef, was om het leven gekomen bij een brute overval.

Iedereen kende Fred Hund en in de buurt heerste woede en verontwaardiging. Samen besluiten de buurtbewoners iets te doen om de ondernemers in de straat een hart onder de riem te steken. Geen stille tocht, weinig woorden over de daders. Wel een positief geluid, van buurtbewoners die de hand ook in eigen boezem steken. Want hun kinderen zaten weliswaar op school in De Baarsjes, ook zij fietsten liever ergens anders naartoe om te winkelen. Het bewonersinitiatief kreeg meteen een naam:

IK GEEF OM DE JAN EEF

Wie wil, kan erachter denken: En jij?

v-jepng

Ontwerp: Mark Roggeveen

boodschappentas.001

De eerste pop-updag

Voor één dag zou de groep de Jan Evertsenstraat omtoveren tot een ideale straat. Alle lege panden moesten met leuke winkeltjes gevuld worden, buurtbewoners moesten elkaar op straat ontmoeten en winkeliers moesten er een mooie omzet aan overhouden. Samen met Anita Groenink, Michelle Haast en Nathalie Rompa besluiten we de kar te gaan trekken. Vanuit een tijdelijk kantoortje in de straat verspreidt Ik geef om de Jan Eef haar oproep: doe je boodschappen in de straat en steun de ondernemers.

Ik geef om de Jan Eef

‘Het is bij mijn weten nooit eerder gebeurd dat bewoners zich op deze schaal voor een winkelstraat inzetten.’

Liesbeth van der Schaar

‘Wij waren zelf heel erg geraakt. Daardoor ontstond een bepaalde energie waar we heel veel mensen in meekregen. Iedereen wilde meewerken.’

Ik geef om de Jan Eef
terrasdag.001

Energie vasthouden

De eerste Jan Eefpop-updag heeft iets ontketend in de straat. Maar iedereen weet ook: een straat red je niet in één dag. De energie die voelbaar is op straat, moet vastgehouden worden.

Er werd al wel tien jaar geroepen dat dit de ‘Booming baarsjes’ waren, maar het lukte maar niet om de straat over een bepaald punt heen te krijgen. Dat is Ik geef om de Jan Eef wel gelukt. Ongeveer tien maanden lang drijft Ik geef om de Jan Eef op de kracht van vrijwilligers, op de energie van na de overval.

Zomer 2011 blijkt dit niet langer haalbaar. Al die zzp’ers die -naast veel vrijwilligers- zo veel tijd in het initiatief hebben gestoken, moeten zelf veelal weer aan het werk. In andere samenstelling is de eerste winkelstraatvereniging van Nederland opgericht, waar zowel bewoners als ondernemers lid van zijn, een organisatie die fondsen kan aanvragen en zo op een stabiele manier kan blijven voortbestaan. Een vereniging waar bewoners en ondernemers samen optrekken voor hun buurt. Omdat een gezonde winkelstraat goed voor de buurt is en een betrokken buurt goed is voor de winkelstraat.

In andere samenstelling is de eerste winkelstraatvereniging van Nederland opgericht, waar zowel bewoners als ondernemers lid van zijn, een organisatie die fondsen kan aanvragen en zo op een stabiele manier kan blijven voortbestaan.

Het initiatief moet duurzamer worden

Toen naast ruim 200 bewoners slecht een derde van de winkeliers zich vrijwillig bleek aan te sluiten bij de Winkelstraatverening Jan Eef, is door ons besloten ook een Bedrijven Investering Zone te willen ophalen voor de ondernemers van de Jan Eef (vereniging BIZ-JE). Beide verenigingen hanteerden soortgelijke jaardoelstellingen, en hielpen een groep actieve buurtbewoners en ondernemers te financieren, als Team Jan Eef. Vanuit het team werd sinds 2012 het meeste werk verzet. Mede gefinancierd door de beide verenigingen (40%) fondsen (25%), gemeente (25%) en eigen inkomsten (10%). In tijd, gratis uren en kortingen was gedurende de hele periode de buurt de grootste investeerder.

janeefwinkel.001

Publicaties

Stel je vraag

Stuur mij een mailtje en ik beantwoord je vraag zo snel mogelijk.

Not readable? Change text. captcha txt